Witamy na stronie - Ciemna Stron Mocy, niech moc będzie z Tobą!
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
Share Thread:
Białko serwatkowe
#1
Białko serwatkowe przyspiesza spalanie tłuszczu


Białko serwatkowe moduluje działanie kilku hormonów przyczyniających się do utraty wagi. Badania naukowe donoszą, że rezultatem przyjmowania przez sześć miesięcy izolatu białka serwatkowego (60 g dziennie) była znacząco niższa hiperinsulinemia (a zatem mniejsze możliwości magazynowania tłuszczu), niższy poziom kortyzolu (ochrona suchej masy mięśniowej) oraz podniesiony poziom greliny (zwiększone poczucie sytości). W nowym badaniu opublikowanym w Nutrition & Metabolism stwierdzono, że osoby przyjmujące białko serwatkowe jako suplement straciły więcej na wadze niż grupa kontrolna otrzymująca maltodekstrynę i poddana diecie o ograniczonej kaloryczności. Każdemu z badanych zalecono przyjmować jedną porcję suplementu dwadzieścia minut przed śniadaniem, a drugą dwadzieścia minut przed obiadem. Suplement zawierał 10 g białka w postaci czystego białka serwatkowego i peptydów. Zawarte były w nim także minerały oczyszczone z mleka. Grupa kontrolna otrzymywała napój o takiej samej kaloryczności zawierający maltodekstrynę. Po dwunastu tygodniach spadek wagi w grupie przyjmującej białko serwatkowe był wyższy, głównie z powodu utraty tkanki tłuszczowej (badani stracili 6,1% tłuszczu). Znacząco mniejsza była też utrata suchej masy mięśniowej. Białko serwatkowe może być idealnym suplementem podczas diety przed zawodami lub podczas redukowania tkanki tłuszczowej przy zachowaniu suchej masy mięśniowej.




Białko serwatkowe i receptory androgenowe


Fizjologiczne znaczenie receptorów androgenowych dla zwiększania hipertrofii mięśniowej zostało wykazane w czasie badań na zwierzętach, kiedy podczas przeciążenia mięśni podawano środki będące antagonistami receptorów androgenowych, które doprowadziły do zablokowania wzrostu mięśni. Sugeruje to, że ścieżka androgenów ma znaczący wpływ na wywoływaną ćwiczeniami hipertrofię mięśni i podkreśla jak ważne jest zwiększanie ilości receptorów androgenowych w mięśniach poddanych treningowi. Podniesiony po ciężkim treningu siłowym poziom testosteronu jest ważny, jeśli jednak liczba receptorów androgenowych jest niska, to ma on mniejszą wartość anaboliczną niż kiedy liczba receptorów jest stała lub podniesiona. Intensywne ćwiczenia fizyczne mogą wywoływać przejściowy wzrost krążącego testosteronu, który wiąże się ze zwiększeniem liczby receptorów androgenowych w mięśniach szkieletowych. 4 Potwierdzono zdolność tylko jednego suplementu do zwiększania liczby receptorów androgenowych w odpowiedzi na trening siłowy – jest to l-winian l-karnityny.
W badaniu opublikowanym poprzednio w Medicine & Science in Sports and Exercise stwierdzono, że stosowanie l-winianu l-karnityny (porcje po 500 mg – dwie kapsułki przy śniadaniu, dwie przy obiedzie. Całkowita dawka wynosiła 2 g dziennie przez 21 dni badania) spowodowało znaczący wzrost spoczynkowego stężenia androgenów w porównaniu z grupą placebo.  Nowe, fascynujące badanie opublikowano niedawno w Journal of Steroid Biochemistry and Molecular Biology. Zgodnie z jego wynikami suplementacja białkiem serwatkowym przed i po treningu ma tendencję do powodowania niewielkich wzrostów regulacji receptorów androgenowych w porównaniu z grupą kontrolną. Mimo, że efekt nie był duży (wyniki nie osiągnęły znaczenia statystycznego), to jednak nawet niewielki wzrost liczby receptorów androgenowych jest w dłuższej perspektywie korzystny, ponieważ testosteron ma więcej miejsc, do których może się przyłączyć. Badanie to jest zbliżone do poprzedniego, w którym mężczyznom podawano po ćwiczeniach fizycznych posiłek, co powodowało wzrost liczby receptorów androgenowych.




Przełom badawczy


W badaniu wzięli udział starsi mężczyźni – od 57 do 72 lat. Nie jest to wiek typowy dla kulturystyki, niemniej jednak wyniki są interesujące. Badani trenowali przez pięć miesięcy, dwa razy w tygodniu. Przypisano ich w przypadkowy sposób bądź do grupy przyjmującej 15 g izolatu białka serwatkowego, bądź do grupy placebo. Mężczyźni przyjmowali białko serwatkowe zarówno przed, jak i po treningu. Ciężki trening siłowy obejmował między innymi wyciskania nogami na maszynie – pięć serii po dziesięć powtórzeń z maksymalnym obciążeniem z dwuminutową przerwą pomiędzy seriami. Ciężary dopasowano w czasie sesji treningowej tak, by każdy z badanych był w stanie wykonać dziesięć powtórzeń w serii. Jeśli obciążenie było zbyt duże, to podczas ostatnich powtórzeń w serii zapewniano asystę. Przed i po ćwiczeniach wykonywano biopsję mięśni nóg. W grupie przyjmującej 15 g izolatu białka serwatkowego przed i po treningu stwierdzono niewielki trend w kierunku wzrostu liczby receptorów androgenowych, jednak efekt ten nie był duży.

Pytanie, nad którym się zastanawiałem brzmi następująco: „Jeśli stwierdzono niewielki trend w kierunku wzrostu liczby receptorów androgenowych u starszych mężczyzn przyjmujących białko serwatkowe, to jak sytuacja miałaby się z młodymi kulturystami wykonującymi ćwiczenia o wysokiej intensywności?”. Młodsi mężczyźni mają raczej więcej receptorów androgenowych niż starsi, co może powodować inne reakcje. Co więcej, u starszych mężczyzn odpowiedź receptorów androgenowych po ćwiczeniach siłowych jest osłabiona w porównaniu z młodszymi mężczyznami. Inna kwestia jest taka, że badani ćwiczyli dwa razy w tygodniu i wykonywali tylko pięć serii wyciskania nogami, co stanowi niewielką objętość w porównaniu z typowym treningiem kulturystycznym nóg. Czy częstsze treningi połączone z przyjmowaniem białka serwatkowego mogłyby zapewnić lepszy efekt długoterminowy? Opierając się na poprzednim badaniu można stwierdzić, że im częściej mięsień jest trenowany, tym większy jest wzrost liczby androgenów.

Dla przykładu, badani odbywali trzy sesje treningu siłowego dolnej części ciała w odstępach 48-godzinnych. Wykonywali trzy serie po 8–10 powtórzeń odpowiednio: przysiadów, wyciskania nogami i wyprostów nóg z obciążeniem równym 75–80% obciążenia maksymalnego na jedno powtórzenie (1 RM). Biopsje mięśniowe wykonywano tuż przed pierwszą sesją treningową i 48 godzin po każdej z trzech sesji, natomiast próbki krwi pobierano tuż przed, tuż po i 30 minut po każdym treningu. Gdy badanie zbliżało się do końca, naukowcy stwierdzili, że poziom mRNA receptorów androgenowych i białka wzrósł odpowiednio o 40% po pierwszej, 100% po drugiej i 202% po trzeciej sesji treningowej i był znacząco powiązany ze wzrostem poziomu testosteronu w osoczu podczas ćwiczeń.  Badanie to sugeruje, że większa częstotliwość treningów zwiększa liczbę receptorów androgenowych. Inny problem stanowi kwestia, że u starszych mężczyzn odpowiedź czynników wzrostu (MGF, miostatyny) jest osłabiona w porównaniu z młodszymi mężczyznami. Nawet jeśli u starszych mężczyzn zauważony efekt nie był duży, to jednak niewielki wzrost liczby receptorów androgenowych może zamienić się w dłuższej perspektywie w całkiem pokaźny.




Białko serwatkowe zwiększa ilość białek wiążących miostatynę


Ta sama grupa badawcza, która zajmowała się receptorami androgenowymi u mężczyzn, zbadała także białka wiążące miostatynę FLRG. Wykazały one zdolność do blokowania aktywności miostatyny w sposób zależny od stężenia. Krążą one w ludzkiej krwi i działają w mięśniach szkieletowych. Zwiększenie ilości FLRG obniża poziom miostatyny; myszy z nadmierną ilością FLRG cechowały się zwiększoną masą mięśniową i niższym poziomem miostatyny w sposób zależny od dawki. Co ciekawe, u starszych mężczyzn spożywających białko serwatkowe przed i po treningu zauważono zwiększony poziom FLRG, podczas gdy w grupie kontrolnej czynnik ten pozostawał bez zmian. Sugeruje to, że białko serwatkowe może hamować poziom miostatyny poprzez podnoszenie poziomu FLGR, należy jednak wykonać więcej badań naukowych.
Efektem działania białka serwatkowego jest rozdzielanie składników odżywczych (utrata tkanki tłuszczowej zwiększa się, podczas gdy sucha masa mięśniowa zostaje zachowana).
Nagły wzrost poziomu testosteronu związany był z większą koncentracją receptorów androgenowych po ćwiczeniach.
Białko serwatkowe być może zwiększa ilość receptorów androgenowych po ćwiczeniach fizycznych.
Białko serwatkowe powodowało zwiększenie ilości białek wiążących miostatynę.
Odpowiedz


Podobne wątki…
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Co jaki czas spożywac białko? csm 0 5 338 27.05.2015, 13:28
Ostatni post: csm

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości