Witamy na stronie - Ciemna Stron Mocy, niech moc będzie z Tobą!
 
Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
Share Thread:
Glicerol - Wytrzymałość, siła, masa.
#1
Glicerol - Wytrzymałość, siła, masa.



We wszystkich wysiłkach wytrzymałościowych – zdolności wysiłkowe organizmu determinuje głównie nawodnienie. Z ubytkiem każdego procenta wody – długodystansowcowi ubywa 10% zdolności wysiłkowych, ale – kiedy utraci on ponad 4% drogocennego płynu (niektóre źródła mówią o 6-ciu) – dochodzi do całkowitej niemożność kontynuowania pracy.



Glicerol ma bardzo ciekawe cechy fizykochemiczne… Zbudowany jest z krótkiego łańcucha węglowego i trzech grup alkoholowych (hydroksylowych). Podczas gdy jego łańcuch węglowy jest tutaj lipofilny (tłuszczolubny) – inaczej – hydrofobowy (wodowstrętny) i „stroni” od wody, to grupy alkoholowe – hydrofilne (wodolubne) i „ciągną” ku wodzie. Natomiast woda jest cieczą o tyle wyjątkową, że – nawet w stanie ciekłym – zachowuje pewne cechy swojego kryształu (lodu). Kiedy więc napotyka cząsteczkę podobną do glicerolu, otacza ją swoimi molekułami i tworzy uporządkowaną ich sieć – coś na wzór struktury krystalicznej. Ponieważ takie „ciekle kryształy” mogą przybierać monstrualne rozmiary, dlatego spożyty glicerol zatrzymuje w organizmie pokaźne ilości wody. Zjawisko to, nazywane hiperhydratacją (nad-nawodnieniem), ułatwia długodystansowcom utrzymanie wysokich zdolności wysiłkowych podczas długotrwałych wysiłków wytrzymałościowych.



Ponad 80% masy waszych mięśni – to woda!!! Każde białko posiada bowiem skomplikowaną strukturę przestrzenną, ukształtowaną – dzięki niepowtarzalnym cechom wody.



Odpowiednie nawodnienie komórek mięśniowych ma nie tylko znaczenie dla ich rozmiarów, ale również – dla pełnionych przez nie funkcji – skurczów włókienek i generowania impulsów siłowych. Ciężarowcy dlatego stosowali glicerol już ponad pół wieku temu, gdyż wiedzieli, że wzmaga on kurczliwość włókienek mięśniowych. Odpowiednie nawodnienie ma szczególne znaczenie dla białek wynoszących siłę skurczu poza komórki mięśniowe i przekazujących ją na ścięgna i stawy – dla dystrofiny i proteoglikanów. Aby nie wynikać w skomplikowane szczegóły zagadnień biofizycznych – wystarczy powiedzieć, że kontrakcja nawodnionego mięśnia z dźwiganym ciężarem tak różni się od kontrakcji odwodnionego, jak kopnięcie napompowanej piłki od kopnięcia piłki sflaczałej.



Glicerol zwiększa też objętość krążącej krwi i sprzyja lepszemu dokrwieniu pracujących muskułów, czyli lepszemu ich zaopatrzeniu w tlen, kreatynę, hormony anaboliczne, składniki energetyczne i budulcowe oraz wszelakie związki aktywne biologicznie. Co najciekawsze – glicerol nie tylko usprawnia ich transport poprzez zwiększanie objętości krwi, ale jednocześnie – ułatwia im wnikanie do wnętrza komórek mięśniowych, gdyż – z uwagi na podwójny charakter hydrofilno-lipofilny – zmniejsza napięcie powierzchniowe na granicy fazy wodno-tłuszczowej błon komórkowych. Na przykład – w procesie „tłoczenia” tlenu z komórek krwi (erytrocytów) do komórek mięśniowych – to właśnie glicerol odgrywa kluczową rolę. I to nawet do tego stopnia, że – bez jego udziału – proces ten nie zachodzi w ogóle!!!




Glicerol jako anabolik.

Glicerol jest znakomitym składnikiem energetycznym, tak samo sprawnie spalanym i tak samo wydajnie dostarczającym energii – jak cukry proste. (Sam glicerol też jest cukrem prostym – triozą.) Nie podnosi przy tym poziomu glukozy, jak większość węglowodanów, gdyż – wprawdzie może być w nią przekształcany – to jest to proces relatywnie powolny. Nie stymuluje też znacząco uwalniania insuliny, jak glukoza, więc nie stwarza też niebezpieczeństwa „huśtawki glikemicznej”. A przypomnijmy, że zjawisko to, w którym – po nagłym wzroście poziomu glukozy we krwi – następuje równie nagły spadek, odbija się niekorzystnie na jakości wysiłku i ogranicza zastosowanie czystej glukozy lub zwykłego cukru – we wspomaganiu wysiłku – podczas treningów i zawodów.



Glicerol jest też niezbędny do spalania glukozy, a jego rola szczególnie zyskuje na znaczeniu przy wysiłkach beztlenowych, z jakimi mamy najczęściej od czynienia w dyscyplinach siłowych. Wyobraźcie sobie, że – podczas beztlenowego spalania glukozy – powstają nie tylko porcje energii w postaci ATP, zużywane na bieżąco przez kurczące się włókienka mięśniowe, ale również pewien jej nadmiar w postaci związku o nazwie NADH, nie wykorzystywany przez włókienka, z uwagi brak mechanizmów umożliwiających jego bezpośrednie zużycie. Natomiast glicerol wiąże ten nadmiar i wprowadza do mitochondriów, gdzie energia NADH zostaje przekształcona – w energię ATP.



Co najciekawsze – glicerol zachowuje się anabolicznie, niemal tak samo – jak kreatyna. Możemy nawet zaryzykować stwierdzenie, że – w pewnym sensie – jest on jej analogiem. Pamiętamy, że kreatyna – jako fosfokreatyna – rozwozi po komórce rodniki fosforanowe, zawiadujące przebiegiem tak ważnych dla naszych muskułów procesów – jak: skurcze włókienek mięśniowych, przekaz sygnałów od hormonów anabolicznych do syntezy białek mięśniowych oraz wszystkie etapy samej syntezy tych białek. Ale musimy wiedzieć, że – w podobny sposób – rodniki fosforanowe może rozwozić także glicerol, w postaci fosforanu bogatoenergetycznego, podobnego do fosfokreatyny, nazywanego – bisfosfoglicerynianem.



Istnieją również sugestie, chociaż szlak ten nie został dokładnie prześledzony, że glicerol może wchodzić „na skróty” – jak leucyna, HMB czy ALC – na ścieżkę syntezy cholesterolu, a tym samym – stymulować produkcję tego związku i jego pochodnych (np. testosteronu) we wnętrzu komórek mięśniowych. Natomiast – zarówno sam cholesterol, jak też jego pochodne, silnie aktywują w komórkach mięśniowych anabolizm białek, czyli rozwój ich siły i masy. Więcej na ten temat – w artykule o anabolicznych manipulacjach cholesterolem.


Załączone pliki Obrazki
   
Odpowiedz


Podobne wątki…
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  NADH – siła, masa, wytrzymałość SCREAM 0 1 413 17.09.2019, 11:48
Ostatni post: SCREAM
  Masa przede wszystkim? SCREAM 0 4 127 02.05.2017, 08:25
Ostatni post: SCREAM
  Skuteczny diuretyk - Glicerol csm 4 9 426 28.09.2015, 14:22
Ostatni post: Bedi_Dk
  Siła nie zależy od masy ciała csm 0 12 305 05.05.2015, 11:48
Ostatni post: csm
  Duża masa nie zawsze oznacza niską szybkość oraz ogólny brak sprawności csm 0 5 830 04.03.2015, 09:28
Ostatni post: csm
  Insulinoodpornośc na cyklu..czyli kiedy przestaje wchodzić nam masa SCREAM 0 5 136 28.01.2015, 21:35
Ostatni post: SCREAM
  Co powoduje wieczna masa oraz otłuszczenie ciała? csm 1 6 336 07.01.2015, 02:20
Ostatni post: lipi007
  MASA MASA MASA.... csm 0 6 821 22.10.2014, 22:21
Ostatni post: csm
  BUDOWANIE MASY JAKOŚCIOWEJ. MASA vs JAKOŚĆ csm 0 18 253 14.09.2014, 18:57
Ostatni post: csm

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości