Główna Robocza Tajemniczy mechanizm działania cynamonu ZMIEN
Tajemniczy mechanizm działania cynamonu
Otyłość oraz brak aktywności fizycznej są najczęstszymi powodami problemów z gospodarką glukozy w organizmie. Najbardziej skuteczne w walce z insulinoopornością oraz ryzykiem zapadnięcia na cukrzycę typu 2 są zmiany stylowo-życiowe. Dieta z ujemnym bilansem kalorycznym oraz wysiłek fizyczny wykazują działanie protekcyjne dwukrotnie silniejsze od leków regulujących gospodarkę glukozową jak metformina.
Na poziom cukru we krwi możemy wpływać na różny sposób, jednym z nich jest odpowiedni dobór składników pokarmowych. Udokumentowane działanie insulino-mimiczne (przynajmniej na szczurach) posiadają: cynamon, bazylia, czosnek, gałka muszkatołowa, oregano, herbata
1. Najbardziej bioaktywny z wymienionych ziół jest cynamon
Cynamon jest przyprawą, którą pozyskuje się ze sproszkowanej wewnętrznej części kory drzewa cynamonowego. Jest często dodawany do świątecznych ciast, deserów a nawet alkoholu (np. do grzańca). Za niepowtarzalny aromat odpowiedzialny są olejki zawierające aldehyd cynamonowy. Eteryczne olejki cynamonu mają właściwości bakteriobójcze, grzybobójcze oraz antyoksydacyjne . Właściwości te znane już były w starożytności i wykorzystywane przez lekarzy arabsko-muzułmańskich czy przy mumifikacji władców starożytnego Egiptu. W dzisiejszych czasach, oprócz właściwości smakowych, bardzo interesujący wydaje się pozytywny wpływ cynamonu na poprawę glikemii poposiłkowej zarówno wśród zdrowych ludzi  jak i cukrzyków typu 2 .
Jak cynamon wpływa na glikemię
Potencjalnych mechanizmów jest kilka. Profesor Joanna Hlebowicz z Lund University (Szwecja) wraz z zespołem, sprawdziła czas opróżniania żołądka po konsumpcji 300g puddingu ryżowego z 6g cynamonu lub bez . Obserwując część odźwiernikową żołądka między 19-90 minutą po konsumpcji zauważyła znaczące opóźnienie opuszczania treści pokarmowych z cynamonem oraz niższą poposiłkową glikemię w tej samej grupie. Nie wpłynęło to negatywnie na uczucie sytości (super!). Warto zaznaczyć iż wpływu cynamonu tkwi w dużej mierze w ilości i jest do niej proporcjonalny . Np. wartości 1-3g nie wpływają ani na glikemię ani na czas opróżnianie żołądka, mimo pozytywnego wpływu na koncentrację insuliny czy zwiększenie GLP-1 (glukagonopodobny peptyd-1 – odpowiadający za zmniejszenie wydzielania glukagonu) . Niższe dawki wymagają dłuższego czasu interwencji i np. konsumpcja 1g cynamonu przez 90 dni wpłynęła pozytywnie na hemoglobinę A1c u cukrzyków typu 2 .
W badaniach na szczurach, zauważono poprawę działania receptora insulinowego oraz związany z tym zwiększony wychwyt glukozy przez komórki 7, co może tłumaczyć pozytywny wpływ cynamonu na wyłapywanie glukozy, nawet gdy opróżnianie żołądka nie zostało opóźnione.
Wszystkie te aspekty przyczyniają się do poprawy kontroli cukru u osób spożywających swoje posiłki z dodatkiem cynamonu.
Konkluzja
Cynamon nie tylko nadaje niepowtarzalnego aromatu daniom słodkim, kuchni indyjskiej czy napojom ale ma też szereg pozytywnych efektów zdrowotnych. Pamiętajcie jednak, żeby zachować wysoką wrażliwość insulinową oraz kontrolować gospodarkę glukozy należy w pierwszej kolejności być aktywnym fizycznie oraz stosować dietę dostosowaną do zapotrzebowania energetycznego. Cynamon może pomóc.

Zostaw komentarz