Główna Suplementy MALTODEKSTRYNA W GAINERACH

MALTODEKSTRYNA W GAINERACH

przez CIEMNA STRONA MOCY
Opublikowany:: Ostatnia aktualizacja 386 wyświetlenia

 

Gainer to inaczej odżywka węglowodanowo białkowa w której znajduje się również szereg witamin i minerałów, które wspomagają budowę i regenerację mięśni, a także uzupełniają powstałe w trakcie treningu niedobory energii.  Zawartość białka z reguły jest dużo niższa niż zawartość węglowodanów, jednakże bez problemu znajdziemy suplementy o różnych proporcjach

 

MALTODEKSTRYNA

Niektórzy nie wiedzą, ale jest to składnik który jest stosowany w kupnych gainerach…

 

Ów związek chemiczny  jest polisacharydem, uzyskiwanym poprzez częściową, enzymatyczną hydrolizę skrobi ziemniaczanej, kukurydzianej i innych. Maltodekstryna przyjmuje postać białego proszku, który następnie rozpuszczony w wodzie tworzy kleistą maź. Praktycznie jest pozbawiona smaku lub delikatnie można w niej wyczuć słodycz. Jako dodatek do żywności funkcjonuje od lat 50. XX wieku

 

Maltodekstryny są w zasadzie integralnym składnikiem rozmaitych odżywek węglowodanowych i węglowodanowo – białkowych masowo stosowanych przez osoby aktywne fizycznie. Na ich temat krąży wiele sprzecznych informacji, z jednej strony reklamowane są często jako „złożone zapewniające długotrwały dostęp energii do pracujących mięśni” z drugiej natomiast na internetowych forach często nazywane są „zwykłym cukrem”, a ich spożywanie wiązane jest nierzadko z problemem nadmiaru tkanki tłuszczowej. Jak więc jest w rzeczywistości?

 

Faktycznie, wbrew przekonaniom głoszonym przez carbo-sceptyków maltodekstryny to węglowodany złożone. Otrzymuje się je w procesie częściowej hydrolizy skrobi, można powiedzieć, że stanowią wstępnie „rozłożoną” jej pochodną. Choć węglowodany złożone postrzegane są jako bardziej pożądany składnik diety to jednak maltodekstryny są trawione z taką szybkością, iż w zasadzie błyskawicznie rozkładane są do glukozy. Ma to zarówno dobre jak i złe strony.

 

Według obecnego stanu badań i wytycznych, maltodekstrynę nie uważa się za substancję nieszkodliwą dla naszego zdrowia. Nie wywołuje ona działań ubocznych, nie jest rakotwórcza i genotoksyczna. Maltodekstryna posiada status GRAS, czyli żywności powszechnie uznanej za bezpieczną. Jest ona produktem powstającym na skutek trawienia skrobi. A skrobia jest normalnie trawiona również w naszym przewodzie pokarmowym. Stąd maltodekstryna nie jest związkiem obcym dla organizmu człowieka.

 

Odżywki opierające się na maltodekstrynach nie nadają się zbytnio jako zamienniki dietetycznych posiłków, zwłaszcza w przypadku diet ukierunkowanych na redukcję tkanki tłuszczowej. Również osoby z tendencją do tycia nie powinny raczej przesadzać z ich spożyciem. Z drugiej strony w okresie powysiłkowym porcja „carbo” czy „gainera” stanowić może znakomite źródło szybkiej energii wywołując przy tym pożądaną odpowiedź hormonalną. Co istotne, maltodekstryny dzięki większej masie cząsteczkowej niż cukry takie jak glukoza czy sacharoza nie wykazują specjalnej tendencji do tworzenia hiperosmotycznych roztworów i zalegania na żołądku. Oznacza to, że mogą być przyjęte w większej porcji czy też – w wyższym stężeniu bez wywoływania niekorzystnych objawów ze strony przewodu pokarmowego i bez zalegania na żołądku.

 

Na opakowaniach odżywek często można spotkać się z informacją iż producent użył maltodekstryn o różnej długości łańcucha, co ma sugerować ich zróżnicowany czas trawienia i wchłaniania glukozy, której są źródłem. Choć węglowodany te faktycznie dzielą się na nisko-scukrzone, średnio-scukrzone i wysoko-scukrzone, to różnice w czasie trawienia są niewielkie, a indeks glikemiczny jest zawsze wysoki.

 

Ma wysoką kaloryczność ponieważ w 100 gramach znajdziemy 384 kalorii. Pomimo, że maltodekstryna jest składnikiem bezpiecznym to charakteryzuje się ona wysokim indeksem glikemicznym, który przewyższa nawet cukier stołowy (sacharozę) i czystą glukozę.Indeks glikemiczny tego polisacharydu wynosi aż 105. O ile w okolicy wysiłku preparaty je zawierające stanowić mogą znakomite uzupełnienie diety czy zabiegów ukierunkowanych na nasilenie odnowy powysiłkowej, o tyle o innych porach dnia powinny być stosowane z pewną ostrożnością. Osoby odchudzające się, mające tendencję do tycia powinny unikać odżywek zawierających maltodekstryny. Choć maltodekstryny to węglowodany złożone, nie powinny być traktowane jako zamiennik nisko-przetworzonej żywności takiej jak ryż, kasze, czy choćby ziemniaki.

Powiązane artykuły

Zostaw komentarz