Główna Zdrowie Jesteś na masie? Jedz kiełki

Jesteś na masie? Jedz kiełki

przez CIEMNA STRONA MOCY
Opublikowany:: Ostatnia aktualizacja 548 wyświetlenia

..

.

.

W diecie sportowców bardzo ważna jest odpowiednia podaż witamin oraz mikro i makro elementów które można dostarczyć z kiełków będące ich skarbnicą. To właśnie w czasie kiełkowania zgromadzone w nasionach składniki odżywcze pod wpływem wilgoci, temperatury  a przede wszystkim enzymów ulegają przemianom w związki łatwo przyswajalne przez organizm. Enzymy biorące udział w rozkładaniu tych substancji ułatwiają również trawienie pokarmów jedzonych z dodatkiem kiełków które osobom jedzącą dużą ilość kalorii na masie są bardzo pomocne

 

Kiełki bogate są w witaminy A,B,C, E, H. Zawierają także  duże ilości magnezu ,żelaza,  wapnia, potasu  siarki,  oraz biotynę, cynk, selen jak również mikroelementy – lit, chrom oraz kwasy tłuszczowe omega-3. Trudno w to uwierzyć, ale kiełki zawierają więcej składników odżywczych niż odpowiadające im dojrzałe warzywa. Wynika to z zapotrzebowania rośliny podczas wzrostu. Aby prawidłowo się rozwijać rośliny wykorzystują, oprócz wody i słońca, zawarte w nasionach składniki mineralne.

 

Spożywa się na surowo, w postaci nieprzetworzonej. Niektóre z nich mają smak delikatny, charakterystyczny dla danej rośliny, inne są bardziej pikantne, jak choćby kiełki rzodkiewki czy rzeżuchy

 

Źródła historyczne sugerują, że pierwsze kiełki z nasion soi zaczęto uprawiać ok. 100 lat przed Chrystusem na terenie Chin, ale ściśle dla celów medycznych. Więcej wzmianek o kiełkach znajdziemy w tekstach średniowiecznych, przede wszystkim związanych epoką Trzech Królestw Korei trwającą do VII w. n.e. W X w. ponoć kiełkami karmiono przymierających głodem żołnierzy, zaś w XIII-wiecznych chińskich tekstach pojawiają się one po raz pierwszy jako składnik diety, nie zaś lekarstwo.

 

 

 

Najbardziej popularne kiełki

 

Kiełki brokuła

Są pikantne w smaku. Doskonale nadają się do kanapek i sałatek.

Są źródłem witamin: A, B, C, E, K  , Wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, potasu, cynku, manganu i selenu.

 

  • Posiadają sulforafane dzięki czemu wykazują silne działanie przeciwnowotworowe. Zawartość sulfofranu w kiełkach jest 20-30 razy większa niż w dojrzałej roślinie. Najwięcej znajduje się w młodych, 4-5 dniowych siewkach
  • Pomagają obniżyć ciśnienie krwi
  • zapobieganie chorobom układu sercowo-naczyniowego, w tym zawałowi serca i udarom mózgu.
  • Dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów wzmacniają układ odpornościowy i nerwowy.
  • zbawienny wpływ na stan cery.
  • zmniejszenie ryzyka wystąpienia osteoporozy,
  • Zawarte w kiełkach brokuła substancje antybakteryjne zwalczają szczepy bakterii Helicobacter pylori, których obecność w organizmie zwiększa ryzyko wystąpienia takich schorzeń jak zapalenie żołądka typu B (mogące prowadzić do powstania nowotworu) i wrzody trawienne.

 

 

 

Kiełki buraka

Kiełki są lekko ostre w smaku. Doskonale nadają się do sałatek, nadając im wspaniały czerwony kolor. Można je także wykorzystywać jako dekoracje do kanapek i grzanek.

Zawierają  witaminy A, B1, B2, B6, B9, C , E, K  , kobalt, magnez, mangan, miedź, potas, wapń, żelazo , kobalt oraz rubid i cez a także błonnik i betacyjanine

 

  • Mają działanie odkwaszające organizm
  • Obniżają też ciśnienie krwi
  • Wykazują działanie przeciwnowotworowe, a zawdzięczają to betacyjaninie, która odpowiada również za czerwony kolor buraka.
  • Zawierają kwas foliowy oraz rzadko spotykany rubid i cez którego niedobór może powodować złe samopoczucie, rozdrażnienie i niespokojny sen.
  • Zalecane są przy anemii ze względu na zawartość kobaltu, który bierze udział w procesie tworzenia się czerwonych krwinek.
  • Ułatwiają trawienie są szczególnie zalecane przy chorobach gastrologicznych

 

 

 

Kiełki cebuli

Kiełki cebuli są delikatne, miękkie i chrupiące, mają orzechowy i lekko słodki, ostry smak, ale smak jest łagodniejszy i słabszy niż cebula dorosła. . Nadają się do kanapek, sałatek, do gorących dań warzywnych, tart i zapiekanek.

Są wyjątkowo bogatym źródłem witaminy A, B, C , E a także witaminę H znaną jako biotyna lub witamina B7. Mają sporo potasu, wapnia, żelaza, magnezu, cynku, fosforu, fluoru, manganu, selenu i siarki. Znajdziemy w nich też karoten, chlorofil, białko.

 

  • Działają przede wszystkim bakteriobójczo i odkwaszająco na organizm
  • Regularne ich spożywanie oczyszcza krew
  • Powoduje spadek ciśnienia krwi
  • Obniżają zawartości cukru
  • Powoduje wzrost poziomu dobrego cholesterolu i obniżają zły
  • Ich regularne spożywanie ma dobroczynny wpływ na nasze włosy
  • Mogą pomagać również w profilaktyce nowotworowej.

 

 

 

Kiełki Gorczycy

Mają bardzo wyrazisty musztardowy smak. Najlepiej smakują w towarzystwie sałatek, ryb, mięs, serów i oczywiście kanapek

Kryją w sobie aż sześć witamin  A, B1, B2, C, E i K. Godna uwagi jest długa lista składników mineralnych: wapń, żelazo, magnez, cynk, potas, fosfor, selen, mangan, miedź , siarkę.  Zawierają ponadto: karoten, chlorofil, niacyna, przeciwutleniacze, synalbina, kwasy Omega-3, białko

 

  • Mają zbawienny wpływ na układ pokarmowy, pobudzając trawienie, działając osłonowo na śluzówkę żołądka,pomagając przy nieżytach przewodu pokarmowego.
  • Mają działanie przeciwzapalne, przeczyszczające, powlekające,
  • Ze względu na zawartość antyoksydantów działają antynowotworowo
  • Pomagają przy nadciśnieniu, lekko je obniżając.

 

 

 

Kiełki fasoli mung

Są chrupiące, o lekko słodkawym w smaku. Stosowane są w daniach kuchni azjatyckiej, zarówno na ciepło, jak i na zimno.

Są źródłem witamin: A, B, C, E oraz wapnia, żelaza, magnezu, cynku, potasu, manganu, fosforu, fluoru, selenu i siarki.

 

  • Redukują poziomu cholesterolu, co w konsekwencji korzystnie wpływa na funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego.
  • Zawiera składniki o działaniu przeciwzapalnym i antyoksydacyjnym
  • Usuwają toksyn z organizmu
  • Obniżają ciśnienie
  • Reguluje poziom kwasów żołądkowych co jest pomocne przy problemach trawiennych
  • Poprawiają funkcjonowanie układu nerwowego, dzięki dużej zawartości kwasu foliowego, manganu i magnezu.
  • Obniża poziom stresu i ma właściwości relaksacyjne.

 

 

 

Kiełki koniczyny

Kiełki koniczyny  są łagodne w smaku. Nadają się do jedzenia z kanapkami, sałatkami, twarogiem i surówkami.

Zawierają witaminy z grupy A, B ,C, D ,E, K, ale też spore ilości wapnia, żelaza, magnezu, miedzi, cynku, selenu, potasu, manganu, fosforu, fluoru, siarki i sodu. Zawierają również fitoestrogeny, antyoksydanty, saponiny, glikozydy, flawonoidy, chlorofil, aminokwasy, błonnik, karoten i białko.

 

  • Reguluje poziom cholesterolu, a konkretniej jego frakcji LDL oraz HDL. Wpływa na podwyższenie poziomu cholesterolu HDL i obniżenie frakcji LDL.
  • Ma działanie moczopędne co pomaga usuwać nadmiar wody z organizmu,
  • Działa ochronnie przed obciążeniem wątroby
  • Wzmacniają system nerwowy
  • Tonizuje mięsień sercowy
  • Obniża ciśnienie krwi

 

 

 

Kiełki kapusty

W smaku przypominają świeżą główkę kapusty. Hodować możemy zarówno kiełki kapusty czerwonej, jak i białej. Czerwona zawiera większe ilości selenu i witaminy C, natomiast biała więcej karotenu.

Są źródłem witamin A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E, K  i minerałów, takich jak: wapń, żelazo, magnez, cynk, potas, mangan, fosfor, fluor, selen oraz siarka.

 

  • Zawierają sulforafany, które pomagają zwalczać nowotwory.
  • Poprawiają pracę serca i wzmacniają układ krwionośny
  • Odmładzają organizm
  • Zmniejszają ryzyko miażdżycy
  • Wzmacniają układ immunologiczny
  • Regulują działanie układu nerwowego
  • Poprawia wygląd włosów, skóry i paznokci
  • Łagodzi choroby układu pokarmowego
  • Działa przeciwbakteryjnie
  • Odżywia wątrobę
  • Poprawa kondycję stawów
  • Reguluje gospodarkę kwasowo-zasadową
  • Wspomaga leczenie zapalenia woreczka żółciowego

 

 

 

Kiełki kozieradki

Mają bardzo wyjątkowy, orientalny gorzkawo-orzechowy smak i aromat.Znakomicie komponują się z ryżem, warzywami oraz owocami. Mogą być też świetnym dodatkiem do kanapek, past kanapkowych czy jajek.

Bogate są między innymi w witaminy z grupy A, B ,C, ale też saponiny, flawonoidy, lecytynę, białko. Ponadto znajdziemy w nich wapń, żelazo, cynk, potas, fosfor i siarkę.

 

  • Wspomagają  trawienie
  • Działają osłaniająco i przeciwzapalnie na błonę śluzową przewodu pokarmowego.
  • Usprawniają wchłanianie pokarmów, oraz wydzielanie soku trzustkowego, żołądkowego i jelitowego
  • Wspomagają proces wytwarzania czerwonych krwinek.
  • Wpływają korzystnie na poziom cholesterolu

 

 

 

Kiełki lucerny

Kiełki lucerny mają bardzo delikatny i łagodny smak. Doskonale nadają się zarówno do jedzenia na surowo w sałatkach i surówkach, jak i w chińskich potrawach z woka.

Są bogate w witaminy A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E a także w minerały, między innymi: żelazo, wapń, magnez, fosfor, selen , cynk, kwas foliowy , potas, krzem, sód , miedz , mangan , siarka oraz Fitoestrogeny, lecytyna, chlorofil, beta-karoten, saponiny, błonnik, białko

 

  • Poleca się je osobom mających problemy z koncentracją.
  • wspomagają przyswajanie składników mineralnych i witamin,
  • obniżają poziom cukru, zmniejszają insulinooporność,
  • Pomagają obniżyć poziom „złego” cholesterolu LDL
  • pobudzają apetyt, łagodzą wzdęcia i wrzody, poprawiają mikroflorę jelit, utrudniają rozwój grzybów, zaspokajają apetyt, przynoszą ulgę przy nudnościach czy niestrawności,
  • mają działanie moczopędne,
  • stymulują układ odpornościowy,
  • spowalniają procesy starzenia się,
  • poprawiają kondycję skóry,
  • wpływają pozytywnie na stan układu krwionośnego,
  • Zawierają kanwaninę, substancję pomagającą zapobiegać szczególnym odmianom nowotworów, takich jak rak trzustki, okrężnicy, leukemia.
  • wspierają funkcjonowanie narządów wewnętrznych (głównie wątroby, śledziony, trzustki i nerek).

 

 

 

Kiełki marchwi

Nasiona marchwi mają bardzo wiele zastosowań i można je podawać na mnóstwo sposobów. Najbardziej popularny jest napar, podawany w postaci pysznej, słodkawej herbatki. Ma ona delikatny smak i odprężający aromat. Marchewka w tej postaci, znalazła również sporo fanów pośród wielbicieli kąpieli relaksacyjny

Kiełki marchwi są bogate w witaminy A, B, C, E,G, H, K, PP i liczne aminokwasy. Zawierają spore ilości żelaza, magnezu, wapnia, potasu i siarki.i beta karotenu

 

  • Wspomagają trawienie i oczyszczają jelita,
  • Wiążą toksyny i kwasy żółciowe, hamując tym samym ich wchłanianie, wspomagają pracę wątroby.
  • Pomagają w walce z problemami wzroku i kurzą ślepotą, w utrzymaniu zdrowego naskórka.
  • Poprzez systematyczne spożywanie kiełków marchwi skóra uzyskuje jednolity koloryt
  • Pobudzają pracę nadnerczy i trzustki.
  • Rozszerzają naczynia krwionośne
  • Wpływają na układ nerwowy, obniżają stres oraz poprawiają koncentrację

 

 

 

Kiełki pora

Mają pikantny smak, dlatego dobrze komponują się z serkiem, twarogiem , kanapkami oraz delikatnymi sałatkami. Pasują także do sosów czy ziemniaków.

Są bogate w prowitaminę A, witaminy z grupy B, a także witaminy C i E, PP. Zawierają też bogactwo soli mineralnych, zwłaszcza wapnia, fosforu, potasu, żelaza, jodu i miedzi.

 

  • Mają działanie moczopędne, dzięki czemu poprawiają prace nerek i wspierają leczenie kamienicy moczowej.
  • Kiełki pora posiadają właściwości przeciwzapalne.
  • Stabilizują poziom cukru we krwi
  • Znakomicie wpływają na układ odpornościowy
  • Obniżają poziom złego cholesterolu.
  • Uważane są za naturalny antybiotyk, ponieważ wykazują działanie bakteriobójcze.

 

 

 

Kiełki pszenicy

Są lekko chrupiące i słodkie w smaku. Są idealne do sałatek.

Zawierają witaminy A, B, C, E , H oraz minerałów jak: magnez, wapń, potas, fosfor , cynk, selen, mangan, miedź, jod, krzem, siarkę , selenu, molibden , błonnik , Q10  i amigdalinę

 

  • Obniżają poziom cholesterolu,
  • Chronią przed anemią,
  • Regenerują i zwiększają odporność,
  • Działają korzystnie na włosy,
  • Maja pozytywny wpływ na układ trawienny, a to za sprawą zawartego w nich błonnika
  • Zawierają między innymi koenzym Q10 wpływający na poprawę koloru i stanu skóry
  • Przeciwdziałający nowotworom i starzeniu się organizmu.
  • Regulują poziom glukozy we krwi
  • Pozytywnie wpływają też na nasz system nerwowy
  • Poprawiają pracę serca.
  • Chronią nas przed atakiem wolnych rodników, podnosząc naszą odporność
  • przeciwdziałają starzeniu się organizmu..

 

 

 

Kiełki rzodkiewki

Są drobne , w smaku przypominają samą rzodkiewkę. Mogą zastępować szczypiorek. Dobrze komponują się z potrawami jajecznymi, sosami śmietanowymi i majonezowymi. Można je dodawać do kanapek, sałatek, twarożku

Zawierają witaminy z grupy A, C, B1, B2,, E, H oraz  PP. Są dobrym źródłem wapnia, żelaza, magnezu, cynku, siarki, potasu, fosforu, miedzi i manganu, kwasy omega-3 i błonnik,

 

  • Zawierają duże ilości antyoksydantów, które zwalczają lub redukują aktywność wolnych rodników – cząsteczek działających prostarzeniowo
  •  Wspomaga wydzielanie soku żołądkowego i śliny, przez co pobudza procesy trawienne i wzmaga apetyt.
  • Codzienne jedzenie kiełków zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby z grupy kardiologicznej.
  • Mający wpływ na obniżenie poziomu cholesterolu.
  • Zawierają kwas foliowy redukujący homocysteinę która według specjalistów może mieć wpływ na rozwój miażdżycy, zawału czy zakrzepicy.
  • Mogą wspomagać organizm w procesach jego detoksykacji i oczyszczania
  • Obniżają ciśnienie krwi
  • Wpływają na prawidłowe funkcjonowanie nerek
  • Obniżają ryzyko zachorowania na raka piersi, żołądka i prostaty.
  • Zmniejszają stany lękowe i stres
  • Wpływają na funkcjonowanie układu nerwowego
  • Posiadają właściwości dezynfekujące, moczopędne i przeciwzapalne.
  • Wpływają na produkcję kolagenu, który jest ważny dla zdrowej skóry
  • Wpływają na zdrowie naczyń krwionośnych
  • Są pomocne przy cukrzycy
  • Korzystnie wpływają na wzrok,
  • Łagodzą zgagę

 

 

 

Kiełki Rzeżuchy

Rzeżucha posiada przyjemny, ostro-kwaśny smak.  świetnie pasuje do jajek , mięs, kanapek oraz  jako dodatek  do pasty jajecznej.Rzeżuchę można dodawać do sałatek, a także zup oraz ziemniaków. Można dodawać do twarożku z rzodkiewką.

Zawierają witaminy A, E, K, C, B1, B2, B3, B6 , PP oraz wapn, żelazo, magnez, fosfor, potas,  cynk, mangan, jod, chrom, sód,błonnik . Jest pełna beta-karotenu i innych karotenoidów

 

  • Ma korzystny wpływ na wygląd włosów, cery i paznokci.
  • Pobudzaj apetyt i trawienie. Wyrównuje pracę jelit przez co pobudza przemianę materii oraz wydzielanie soku żołądkowego.
  • Są przede wszystkim naturalnym “lekiem” moczopędnym. Wspomaga pracę nerek i pomaga oczyszczać drogi moczowe. Warto stosować ją na infekcje dróg moczowych.
  • Działa antyoksydacyjnie, usuwa z organizmu wolne rodniki, odpowiadające za powstawanie wielu chorób.
  • obniża poziom cukru we krwi
  • zawiera naturalne azotany; to związki, które obniżają ciśnienie krwi i pomagają łagodzić nadciśnienie.
  • doskonale wpływa na nasz wzrok. Częste spożywanie rzeżuchy ochrania siatkówkę przed niebezpiecznym promieniowaniem ultrafioletowym  a zawarta w nim luteina sprawiają, że znacznie lepiej widzimy.
  • jest również źródłem jodu, który dobrze wpływa na tarczycę,

 

 

 

Kiełki słonecznika

W porównaniu z innymi kiełkami są dosyć grube, soczyste. Mają lekko orzechowy smak. Doskonale nadają się jako dodatek do sałatek i kanapek.

Zawieją witaminy A, B , C, E, K1  oraz składniki mineralne tj: wapń, żelazo, fosfor, cynk, miedź, magnez, potas, kobalt, fluor, jod, mangan, selen, krzem i sód, koenzym Q10, białko, nienasycone kwasy tłuszczowe, saponiny, albuminy, lecytyna, inozytol, betainy, taniny i pektyny.

 

  • Mogą wspomagać normalizację ciśnienia tętniczego wzmacniając naczynia krwionośne i pracę serca
  • Wpływają korzystnie na układ nerwowy
  • Wzmacniają kości i zęby 
  • Przyspieszają tez przemianę materii
  • Zapobiegają odkładaniu się złego cholesterolu
  • Są pomocne w walce z cukrzycą

 

 

 

Kiełki soi

Kiełki soi mają orzechowy delikatny  i lekko chrupiący smak. Najlepiej komponują się w daniach kuchni chińskiej w daniach z makaronem ,daniach  mięsnych i rybnych a także do zup i sałatek.

Zawiera witaminy A, C, E, K i z grupy B. Rośliny we wczesnej fazie wzrostu dostarczają także żelazo, fosfor, magnez, wapń, potas ,  cynk, miedź  ,mangan , błonnik

 

  • Są polecane do  regulowania problemy układu hormonalnego i nerwowego. Regularne zjadanie kiełków soi koi nerwy i dodaje nam energii.
  • Zmniejszają zakwaszenie organizmu
  • Obniżają  ciśnienia krwi
  • Działają korzystnie na funkcjonowanie nerek.
  • Regulują pracę jelit, zapobiega zaparciom
  • Hamują wzrost komórek nowotworowych, zmniejszają ryzyko rozwoju raka piersi ,
  • Pobudzają apetyt i poprawiają procesy trawienne
  • Pomagają regenerować organizm
  • Obniżają poziom złego cholesterolu
  • Zapobiegnięcie zakrzepom krwi.

 

 

Kiełki suszone

Co można zrobić, aby bezproblemowo stosować tak cenne produkty w swojej diecie? Wiadomo, że nie zawsze mamy możliwość trzymania świeżych kiełków. Przechowywać ich długo w lodówce zdecydowanie nie radzę, bo lubią szybko obrastać pleśnią! Nie każdy ma też rękę do roślin, aby wyhodować sobie swoje własne. Rozwiązanie jest prostsze niż myślicie: suszone w niskiej temperaturze kiełki zachowują wszystkie te cenne związki, łącznie z enzymami! Warunek jest jeden: wszystkie te związki są w kiełkach dopóty dopóki sami ich nie podgrzejemy. Zatem ? nie zalewamy ich wrzątkiem, nie gotujemy, nie wrzucamy do gorącej zupy oraz nie pieczemy! Niestety, pod wpływem wysokiej temperatury ginie wiele witamin, a enzymy tracą swoje właściwości. Minerały i błonnik oraz witaminy odporne na działanie temperatury jednak wciąż zostają w produkcie, także bez obaw – te podgrzane nie stają się nagle niebezpieczne dla zdrowia, są po prostu nieco mniej wartościowe.

 

Powiązane artykuły

Zostaw komentarz